Lehdistötiedote 13.11.2000

Rakennus-, tietoliikenne- ja automaatioala yhteiseen COBA-projektiin
Avoin standardi liityntä talotekniikkaan

Yhdeksän rakennusalan, talotekniikan ja tietoliikennealan keskeistä yritystä on käynnistänyt rakennusautomaation käytettävyyttä parantavan yhteisen COBA-kehitysprojektin (Connected Open Building Automation). Sen tavoitteena on kehittää matkapuhelimen ja Internetin yli toimiva standardi liityntä talotekniikkaan. Liityntä yksinkertaistaa automaatiojärjestelmän hankkimista ja asentamista, ja helpottaa sen käyttöönottoa ja käyttöä. Se palvelee myös kiinteistöjen käyttöä ja ylläpitoa tekemällä palvelujen automaattisen tarjoamisen ja tilaamisen mahdolliseksi.

Projektin lähtökohtana ovat talotekniikkaa ostavien ja työssään käyttävien ammattiryhmien tarpeet. Nykyisin taloteknisiä järjestelmiä ostavat asiakkaat ovat sidottuja järjestelmiin, jotka ovat suljettuja ja sen vuoksi kalliita. Laitteita asentavien, huoltavien ja ylläpitävien henkilöiden sekä kunnossapitohenkilöstön työtä puolestaan vaikeuttaa ja hidastaa epäyhtenäinen järjestelmäarkkitehtuuri. Eri toiminnot yhdistävän käyttöjärjestelmän asemasta kutakin taloteknistä järjestelmää ohjataan erikseen, eri laitteilla ja eri tavoin. Vaikeasti hallittavat ja käytettävät järjestelmät eivät luonnollisestikaan kommunikoi keskenään.

Avointa standardia talotekniikkaliityntää kehitettäessä kiinnitetään erityistä huomiota palveluihin, joiden tarjoamisessa ja välittämisessä mobiileilla päätelaitteilla tulee olemaan suuri merkitys. Arkkitehtuuriin verkottuneille yrityksille luodaan mahdollisuus tarjota ja tilata - jopa automaattisesti - kiinteistönhoitoon liittyviä palveluja.

COBA-projektia ohjaa projektiryhmä, jonka jäsenillä on etuoikeutettu asema yhteisellä rahoituksella tuotettuihin kehitystuloksiin. Projektin jäseneksi on tähän mennessä liittynyt yhdeksän yritystä, jotka aakkosjärjestyksessä lueteltuna ovat ABB, AIR-IX Talotekniikka Oy, Elisa Communications, Fortum, Lonix Oy, NCC Finland Oy, SOL Kiinteistöpalvelut, Valtion kiinteistölaitos ja YIT-Huber. Projektin kokoajana ja koordinaattorina toimii Lonix.

COBA-projektissa kehitettävän arkkitehtuurin päälinjat ja ensimmäiset kokeelliset tulokset ovat jo esiteltävissä. Kaupallisesti hyväksi käytettävissä olevia tuloksia projekti alkaa tuottaa ensi keväänä. Lonix Oy:n hallituksen puheenjohtajana toimivan Risto Linturin mukaan COBA:sta odotetaan GSM-standardin kaltaista toimialakohtaista globaalia menestystarinaa.

Lisätietoja: Risto Linturi, hallituksen puheenjohtaja, Lonix Oy, 050 511 4332.

Tämä tiedote, arkkitehtuurikuvaus ja projektin jäsenyritysten tiedotteet myös osoitteessa www.lonix.fi/COBA-tiedotteet.

COBA-PROJEKTIN TEKNINEN ARKKITEHTUURI

COBA-projektissa kehitetään avoimet rajapinnat vapaasti ohjelmoitavien LON-solmujen ja muiden

internet-verkkoon kytkettävien ja sitä kautta ohjattavien kiinteistöautomaation komponenttien hallintaan.

Projektin toteuttama Java-pohjainen ohjelmistoarkkitehtuuri luo rakennus- ja kotiautomaation ylemmän tason "käyttöjärjestelmän". Arkkitehtuuri käsittää yleisen, projektin osapuolten levitettävissä olevan rajapintamäärittelyn ja sen mukaiset ohjelmakirjastot. Internet-palvelimiin sijoitettava, käyttöliittymistä vastaava Java-luokkakirjasto sovittaa tila- ja LVIS-prosessien käyttöliittymät erilaisiin päätelaitteisiin.

Arkkitehtuuri hoitaa myös hälytysten ohjaamisen haluttuun paikkaan tai palveluun. Solmujen liittämistä varten määritellään avoimet rajapinnat, joihin liitettävät ajurit ohjaavat varsinaisia LON- ja muita solmuja.